Friday 1 February 2013

Sambutan Maulidur Rasul 1434 Hijrah

Assalamualaikum................,


Syukur alhamdulillah selesai sudah sambutan Maulidur Rasul untuk tahun ini, sambutan ini telah diadakan pada 1 Februari 2013 bersamaan hari Jumaat. Dan sambuatannya sangatlah meriah, dengan kehadiran pelbagai gelagat pelajar dari tingkatan 1 hingga tingkatan6 dan juga guru-guru SMK Dato' Sri Amar Diraja. 

          Pada permulaannya, semua dikehendaki berada di sekolah SMK Dato' Sri Amar Diraja dahulu. Apabila semua pelajar Islam telah hadir kesemuannya. Maka barulah cikgu melepaskan pelajar lelaki dahulu gerak ke dataran SK Ismail (1), seterusnya barulah pelajar perempuan pula dibenarkan untuk gerak ke SK Ismail (1). Apabila sampai di dataran SK Ismail (1), semua pelajar dikehendaki berkumpul mengikut unit beruniform seperti, Silat, Kadet Remaja Sekolah, Kadet Polis, Pengangkap, Pandu Puteri, Ranjer Puteri, Puteri Islam, Jabatan Pertahanan Awam, Bulan Sabit Merah, Pra-U. Di sinilah bermulanya  penilaian sepanduk setiap unit beruniform yang telah dihasilkan oleh pelajar sekolah sendiri. Dan keputusannya diumumkan setelah selesai ceramah. Selepas sudah menilai kesemua sepanduk unit beruniform, mulalah perarakan dengan selawat sekali, dari dataran SK Ismail (1) hingga ke dataran SMK Dato Sri Amar Diraja.



         Apabila sampai sahaja di dataran SMK Sri Amar. Dan setelah selesai selawat ke atas Nabi, semua pelajar dikehendaki masuk ke dewan tertutup dan perlu buka kasut. Pelajar lelaki dibenarkan masuk dahulu dan seterusnya berulah pelajar perempuan dan yang selebihnya dikehendaki duduk di dataran Sri Amar yang sedia ada. Acara yang telah diaadakan sepanjang berada di dewan seperti Ceramah, Nyanyian Nasyid, Qasidah, Tilawah al-Quran dan pengumuman pemenang sepanduk sempena Maulidur Rasul tahun ini. Yang tidak disangkakan adalah bekas pengetua sekolah kami telah hadir pada hari di sambutan Maulidur Rasul peringkat sekolah di SMK Dato' Sri Amar Diraja yang dikenali sebagai Pak Zul. Kami warga sedar amatlah merindui beliau. Semoga sihat selalu.





Apabila selesai semua acara di dewan tertutup. Tibalah masa untuk jamuan pula. Didahulukan pelajar perempuan, kemudian barulah pelajar lelaki. Selepas selesai jamuan semua pelajar telah pown dibenarkan balik.









Alhamdulillah, selesai sudah Sambutan Maulidur Rasul 1434 Hijrah.

No comments:

Post a Comment