KEMAHIRAN KOMUNIKASI
Apa itu Komunikasi?
Suatu proses seseorang menyampaikan sesuatu maksud kepada orang lain yang merangkumi rangsangan dan tindakan (lisan dan bukan lisan)
Apa itu Komunikasi Berkesan?
Komunikasi berkesan timbul apabila maksud yang disampaikan diterima dan difahami dengan jelas oleh orang yang menerima.
Halangan Dalam Komunikasi :
Kebisingan
Emosi
Kelemahan mendengar
Prasangka buruk
Percakapan yang bercanggah dan negative
Tidak rasional
Tidak bersikap terbuka
Cara mengurangkan Halangan Komunikasi :
Melatih diri supaya berfikiran terbuka dan tidak berprasangka buruk
Mesej yang ingin disampaikan perlulah jelas dan terang
Gunakan bahasa yang mudah difahami
Eratkan perhubungan supaya timbul kepercayaan
Apa itu Komunikasi?
Suatu proses seseorang menyampaikan sesuatu maksud kepada orang lain yang merangkumi rangsangan dan tindakan (lisan dan bukan lisan)
Apa itu Komunikasi Berkesan?
Komunikasi berkesan timbul apabila maksud yang disampaikan diterima dan difahami dengan jelas oleh orang yang menerima.
Halangan Dalam Komunikasi :
Kebisingan
Emosi
Kelemahan mendengar
Prasangka buruk
Percakapan yang bercanggah dan negative
Tidak rasional
Tidak bersikap terbuka
Cara mengurangkan Halangan Komunikasi :
Melatih diri supaya berfikiran terbuka dan tidak berprasangka buruk
Mesej yang ingin disampaikan perlulah jelas dan terang
Gunakan bahasa yang mudah difahami
Eratkan perhubungan supaya timbul kepercayaan
KEMAHIRAN MEMBACA
Membaca secara teropong:
Melihat tajuk-tajuk utama
Membaca pantas
Meneliti gambar rajah
Fahami konsep
Membaca Album:
Membahagikan tajuk utama
Melihat isi tersurat dan tersirat
Bacaan sederhana
Dapat melihat isi-isi
Membaca Kompas:
Meneliti mengikut urutan
Dapat mengenal pasti kata kunci
Dapat melihat dan mengenal isu
Mula membina konsep nota
Membaca Peta:
Dapat menghuraikan maksud bahan
Menjawab soalan-soalan Membina nota minda yang lengkap
KEMAHIRAN BERFIKIR
Kaedah PMI (Plus Minus Interesting)
Sebagai contoh anda dikehendaki membuat satu model kereta yang tidak menggunakan petrol sebagai bahan api .Beri kebaikan ,keburukkan yang menarik bagi model anda.
Kaedah CAF (Consider All Factors)
Sebagai contoh anda dikehendaki mengesan dan membuat kajian tentang kegunaan pil yang boleh menyebabkan seseorang individu itu berasa kenyang dan tidak perlu makan sehingga 12jam. Kaji semua factor tentang pil tersebut.
Kaedah C & S
Contoh sebagai pelajar anda bebas untuk memakai pakaian ketika berada di sekolah.Jelaskan kesan dalam jangka masa pendek dan panjang jika peraturan dilaksanakan
Kaedah AGO (Aim Goal dan Objectives)
Contoh anda memenangi wang sejumlah RM1 juta dalam rancangan “Who Want To Be A Millionnaires” Nyatakan objektif anda
Kaedah FIP (First Important Priority)
Contoh teman anda kesempitan wang dan ingin meminjam wang daripada anda,Apakah keutamaan yang anda fikir sebelum anda memberi pinjam kepada rakan anda itu?
KEMAHIRAN BELAJAR BERKUMPULAN
Teknik Sumbang Saran
Seorang ketua akan menentukan topic yang dibincangkan. Setiap ahli perlu memberikan idea yang bernas dan fakta mengikut urutan. Seorang lagi perlu mencatat perbincangan tersebut.
Teknik Tutorial
1 atau 2 ahli ditugaskan memberi tutorial di hadapan ahli-ahli tentang tajuk yang hendak dikemukakan.
Teknik Kuiz
Teknik ini sangat sesuai digunakan pada waktu hamper peperiksaan. Ketua akan menentukan tajuk sebelum kuiz bermula.
Membaca secara teropong:
Melihat tajuk-tajuk utama
Membaca pantas
Meneliti gambar rajah
Fahami konsep
Membaca Album:
Membahagikan tajuk utama
Melihat isi tersurat dan tersirat
Bacaan sederhana
Dapat melihat isi-isi
Membaca Kompas:
Meneliti mengikut urutan
Dapat mengenal pasti kata kunci
Dapat melihat dan mengenal isu
Mula membina konsep nota
Membaca Peta:
Dapat menghuraikan maksud bahan
Menjawab soalan-soalan Membina nota minda yang lengkap
KEMAHIRAN BERFIKIR
Kaedah PMI (Plus Minus Interesting)
Sebagai contoh anda dikehendaki membuat satu model kereta yang tidak menggunakan petrol sebagai bahan api .Beri kebaikan ,keburukkan yang menarik bagi model anda.
Kaedah CAF (Consider All Factors)
Sebagai contoh anda dikehendaki mengesan dan membuat kajian tentang kegunaan pil yang boleh menyebabkan seseorang individu itu berasa kenyang dan tidak perlu makan sehingga 12jam. Kaji semua factor tentang pil tersebut.
Kaedah C & S
Contoh sebagai pelajar anda bebas untuk memakai pakaian ketika berada di sekolah.Jelaskan kesan dalam jangka masa pendek dan panjang jika peraturan dilaksanakan
Kaedah AGO (Aim Goal dan Objectives)
Contoh anda memenangi wang sejumlah RM1 juta dalam rancangan “Who Want To Be A Millionnaires” Nyatakan objektif anda
Kaedah FIP (First Important Priority)
Contoh teman anda kesempitan wang dan ingin meminjam wang daripada anda,Apakah keutamaan yang anda fikir sebelum anda memberi pinjam kepada rakan anda itu?
KEMAHIRAN BELAJAR BERKUMPULAN
Teknik Sumbang Saran
Seorang ketua akan menentukan topic yang dibincangkan. Setiap ahli perlu memberikan idea yang bernas dan fakta mengikut urutan. Seorang lagi perlu mencatat perbincangan tersebut.
Teknik Tutorial
1 atau 2 ahli ditugaskan memberi tutorial di hadapan ahli-ahli tentang tajuk yang hendak dikemukakan.
Teknik Kuiz
Teknik ini sangat sesuai digunakan pada waktu hamper peperiksaan. Ketua akan menentukan tajuk sebelum kuiz bermula.
No comments:
Post a Comment